Trinn 1: Grunnleggende ferdigheter
Målsettingen for trinn 1 er å gi en innføring i ABCDE som prinsipp for observasjoner. Og å sørge for praktiske ferdigheter innen vitale målinger og handlingsberedskap i akutte og subakutte situasjoner. For å oppnå dette er det utviklet læringsressurser med blant annet opplæringsfilmer, stort fokus på praktisk trening og refleksjon rundt eget mestringsnivå.
Illustrasjonsbilde: Forsiden av fagkompendiumet. Layout: Konsis Grafisk. Foto: Kompetansebroen.
For alle som skal gjennomføre kompetanseheving innen klinisk observasjonskompetanse er det sterkt anbefalt at trinn 1 gjennomføres først. Trinnet er tenkt som et minimum for alle avdelinger/tjenesteområder innen kommunal helse- og omsorgstjeneste.
På trinn 1 er det også et ekstra fokus på den eldre pasienten, personer med utviklingshemming, og personer med utfordringer innen rus og psykiatri.
Det er satt et tidsestimat på 3 timer for innføring i ABCDE og grunnleggende ferdigheter. For avdelinger/tjenesteområder hvor det ikke er relevant med kompetansemål trinn 3, kan opplæringen på trinn 1 utvides til et dagskurs med tillegg av fag- og tjenestespesifikk opplæring.
Fagkompendium
Grunnleggende ferdigheter trinn 1, nettversjon
Grunnleggende ferdigheter trinn 1, med enkeltsider til print
Grunnleggende ferdigheter trinn 1, fil som kan trykkes
Power Point
Grunnleggende ferdigheter - trinn 1 versjon 1.0 sept. 2020.pptx
KlinObsKommune - PowerPoint - Teknisk veiledning v. 1.0.pdf
Vedlegg
Egenvurderingsskjema (wordformat som kan endres etter den enkelte kommunes behov)
Forslag til medisinsk teknisk utstyr
Digital læringsressurs på Kompetansebroen
Klinobskommune og Kompetansebroen har samarbeidet om en digital læringsressurs; «Klinisk observasjonskompetanse - Grunnleggende ferdigheter» som du finner på Kompetansebroen.
Læringsressursen er bygd opp etter ABCDE observasjonsmetodikk og er en innføring i systematisk pasientobservasjon. Det presenteres tekst og filmer som viser korrekt utførelse av utvalgte vitale målinger og handlinger i akutte/subakutte situasjoner.
Den digitale læringsressursen er laget for å være lett tilgjengelig, og som et supplement eller forberedelse til oppmøtebasert undervisning og praktisk ferdighetstrening innen klinisk observasjonskompetanse trinn 1. Læringsressursen kan brukes til egen oppdatering, til gjennomgang på felles faglunsjer eller i små grupper som kollegaveiledning på arbeidsplassen.
Trykk på bildet for å komme til læringsressursen:
Koronasituasjonen har ført til stor bevegelse og omdisponering av personell i helse- og omsorgssektoren. Dette medfører et stort behov for opplæring. Denne læringsressursen vil kunne være med å bidra til å styrke helsepersonell sin kompetanse innen grunnleggende observasjonskompetanse i arbeidet med covid-19 pasienter .