Nettverk for proACT instruktører
USHT gjennomfører et interkommunalt prosjekt for å styrke observasjonskompetansen og bidra til varige kompetansestrukturer som ivaretar pasientsikkerheten i kommunehelsetjenesten. Det lisensbelagte opplæringskonseptet «proACT» er tilpasset og tatt i bruk og det er laget en struktur for en «train-the-trainer» modell der opplæring, veiledning og oppfølging av instruktører er et sentralt tiltak
Foto: Illustrasjonsbilde
Bakgrunn
En direkte konsekvens av oppgaveforskyvningen i helsetjenesten som følge av samhandlingsreformen, er endrede krav til kompetanse i kommunehelsetjenesten. God observasjonskompetanse og faglig forsvarlig handlingsberedskap er en forutsetning for å sikre kvalitet på tjenestene og redusere risiko for pasientskader. For å ivareta pasientsikkerheten er det viktig at de ansatte i tjenesten har tilstrekkelig kompetanse i å gjenkjenne endringer og akutt forverring i helsetilstand på et tidlig tidspunkt. Tidlig avklaring av pasientenes situasjon og tilstand vil kunne forebygge innleggelse i sykehus og ikke minst sikre riktig beslutning om behandlings- og oppfølgingstiltak
Mål
Instruktørnettverket er et sentralt virkemiddel for opplæring, veiledning og oppfølging av instruktørene som er grunnstammen i opplæringskonseptet.
Instruktørnettverket skal bidra til å sikre kvalitet og forutsigbarhet i pedagogisk tilnærming og faglig innhold i de lokale kursene i den enkelte kommune
Metode / tiltak
3-4 instruktørsamlinger pr år for kompetansebygging og veiledning for å sikre kvaliteten på det faglige innholdet og den pedagogiske tilnærmingen:
Faglig innhold:
- Systematiske ABCDE-F observasjoner (Airway-Breathing-Circulation-Disability- Exposure -Further care)
- Risikovurdering av vitale verdier ved hjelp av NEWS (Early Warning Score)
- Systematisk, sikker kommunikasjon ved bruk av ISBAR (Identifikasjon- Situasjon-Bakgrunn-Akuelle funn -Råd)
- Etikk
Pedagogisk tilnærming:
- Systematisk bruk av den didaktiske relasjonsmodell i planlegging, gjennomføring og evaluering
- «Train the trainer»
- Teoriundervisning
- Ferdighetstrening
- Simuleringskompetanse
Nettverket samles både til store til fellessamlinger og også kommunevis i mindre grupper til trening på facilitatorrollen i Utviklingssenterets simuleringsrom