Motiverende kommunikasjon
Øke kunnskap og bevissthet hos ansatte i hjemmetjenesten om viktigheten av motiverende kommunikasjon i møte med bruker.
Kommunen har startet med hverdagsrehabilitering. Det er de ansatte i hjemmetjenesten som skal være trenere og motivatorer i det daglige så bruker når sine treningsmål. Ansatte i hjemmetjenesten sier selv at de har for lite kunnskap om kommunikasjon og samtaleteknikk om hvordan de kan motivere bruker til å trene for å greie seg bedre i hjemmet.
Mål og hensikt
Målet er at ansatte i hjemmetjenesten har økt kunnskap om motiverende kommunikasjon og samtaleteknikk. De er bevisste og trygge i kommunikasjonen med bruker.
Tiltak og gjennomføring
Det skal være 2-timers undervisning for personalet i hjemmetjenesten i hvert distrikt. Det gjelder for alle yrkesgruppene. Undervisningen holdes i november/desember. Det er ressurspersoner fra skole som skal ha undervisningen fordi kommunikasjon og motivasjon er noe de er gode på.
Samarbeidspartnere
Skolesektoren