Tavlemøter
Dette prosjektet ble etablert for å implementere tavlemøter og utarbeide rutine for tavlemøte som kan benyttes i aktuelle avdelinger.
Foto: Illustrasjonsbilde
Bakgrunn
Pasientsikkerhet defineres som Vern mot unødig skade som følge av helsetjenestens ytelser eller mangel på ytelser (Kunnskapssenteret). Målet med systematisk pasientsikkerhetsarbeid i kommunale helse og omsorgstjenester er å redusere pasientskader, bygge varige strukturer for pasientsikkerhet og forbedre pasientsikkerhets kulturen i helsetjenesten. I den nasjonale pasientsikkerhetsprogrammet er målet at kommunehelsetjenesten skal ha implementert alle relevante innsatsområder innen utgangen av 2018.
Sentralt i alt pasientrisikoarbeid ligger metoder for å kartlegge ulike risikoer. Tavlemøter er en metode for systematisk vurdering av risikoområder samt tydelig kommunikasjon om relevante forebyggende tiltak for å bedre pasientsikkerheten hos den enkelte pasient. Tavlemøter anbefales av pasientsikkerhets programmet og gjennomføres på jevnlig basis som et tverrfaglig møte.
Hovedmålet med tavlemøter er å redusere antallet uønskede hendelser. I tillegg skal tavlemøtet sikre oppfølging og implementering av pasientsikkerhetsprogrammets tiltakspakker, bedre tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon, samhandling, pasientforløp og pasientflyt.
Lørenskog kommune har tatt i bruk en elektronisk samhandlingstavle i tillegg til dokumentasjonssystemet. Denne tavlen er et godt supplement og brukes til å ha relevant informasjon lett tilgjengelig, slik som timeavtaler, smitte og dietter, både internt i den enkelte avdeling og mellom ulike tjenester. Alle avdelinger som deltok i prosjektet har elektronisk tavle på vaktrommet og prosjektet ønsket å benytte denne tavlen til tavlemøter.
Mål
Hovedmål:
Tiltakene skal bidra til å virkeliggjøre hovedmålsettingen med pasientsikkerhetsarbeidet som er å redusere pasientskader, bygge varige strukturer for pasientsikkerhet og forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Effektmål:
- Tiltaket skal bidra til at pasienten mottar trygge og sikre tjenester
- Bidra til at personalet har oversikt over den enkelte pasients risikoer
- Bidra til bedre tverrfaglig samarbeid rundt pasienten
- Bidra til å skape en lokal pasientsikkerhetskultur
Resultatmål:
- Tavle er funksjonelt tilpasset risikokartlegging
- Tiltakspakke for riktig legemiddelbruk og fall er implementert i aktuelle avdelinger
- Annen kartlegging er vurdert og de aktuelle områdene er implementert
- Rutiner for gjennomføring av tavlemøter er utarbeidet og utprøvd
- 20 risikokartlegginger er gjennomført
- Leger og sykepleiere/teamledere har kompetanse i å lede/gjennomføre tavlemøter
Metode / tiltak
- Studiebesøk: Oppsalhjemmet og Tåsen helsehus
- Småskalautprøving av tavlemøter
- Journalgjennomgang for å se endringer etter innføring av tavlemøter
- Rutineutvikling
Erfaringer
Hvilke erfaringer har dere gjort, som dere tenker at andre kommuner kan ha nytte av?
Prosjektet har beskrevet en rutine for implementering av tavlemøte er en metode for å sikre systematisk vurdering og oppfølging av utvalgte risikoområder og innsatsområder hos den enkelte pasient/bruker. Risikotavlen er verktøyet for å gjennomføre tavlemøte. Tavlemøte bidrar til å kvalitetssikre kommunikasjon i personalgruppen om relevante forebyggende tiltak for å bedre pasientsikkerheten hos den enkelte pasient/bruker og redusere antallet uønskede hendelser. Muligheter for å synliggjøre forbedringer gjennom målinger.
Resultater
Det er gjennomført
- Tilpasning av tavlen
- Oppsett av tavle til tavlemøter
- Valg av risikoområder
- Valg av kriterier for risikovurdering
- Identifisering av risiko og tiltak på aktuell risiko
- Valg av kartleggingsverktøy
- Utprøving og gjennomføring av tavlemøter
Det er utviklet
- Rutine for gjennomføring av tavlemøter