- Agder (Vest)
- Agder (Øst)
- Akershus
- Buskerud
- Finnmark
- Finnmark (samisk)
- Helse Fonna
- Innlandet (Hedmark)
- Innlandet (Oppland)
- Møre og Romsdal
- Nordland
- Oslo
- Rogaland
- Telemark
- Troms
- Aktiviteter
- Prosjekter
- Forskning
- Presentasjoner
- Arkiv
- Trøndelag (Nord)
- Trøndelag (Sør)
- Vestfold
- Vestland (Hordaland)
- Vestland (Sogn og Fjordane)
- Østfold
Pågående
Samtaler om livskvalitet og døden kan være utfordrende for både pasienter og helsepersonell. Mange pasienter ønsker å diskutere disse viktige temaene, men helsepersonell føler ofte at de mangler den nødvendige kompetansen, noe som hindrer dem i å ta initiativ til slike samtaler. For å adressere dette, har USHT Troms fokus på kompetanseheving innen palliasjon. Gjennom simulering og praktiske øvelser ønsker vi å styrke helsepersonells trygghet og ferdigheter, slik at pasienter med livstruende diagnoser kan oppnå best mulig livskvalitet
I en tid hvor helsesektoren står ovenfor store utfordringer med mangel på helsepersonell og ressurser, er VR en av morgendagens løsninger. Effektive opplæringsmetoder og læringsverktøy plassert ute i tjenestene vil raskt sikre at ansatte i helsetjenesten har grunnleggende kompetanse. Virtual Reality (VR) er et effektivt læringsverktøy som hever kompetansen i helsesektoren. Kompetente medarbeidere øker pasientsikkerheten, noe som igjen er avgjørende for å sikre forsvarlig drift.
USHT har inngått avtale med helse- og omsorgsledere i 20 kommuner i Troms og Finnmark for gjennomføring av KlinObsKommune. Kommunene har videre tatt stilling til egen deltakelse og tidsforløp i programperioden gjennom utarbeidelse av mandat.
Avsluttet
Heimesjukepleien praktiserer i liten grad førebuande samtalar, medan det på sjukeheim var meir vanleg, men då som oftest sammen med pårørende utan at pasienten var til stades.
"Hvordan bygge en kultur i hjemmetjenesten med økt fokus på mestring av de aktiviteter som er viktig for brukerne?"
Opprette ressursavdelinger som modeller i arbeidet med utfordrende og endret adferd hos personer med demenssykdom
Stadig flere helsefaglige studieretninger etterspør praksislæring i sykehjem. «Sykehjemmet som læringsarena» beskriver modeller for praksislæring som er prøvd ut og videreutviklet for elever, lærlinger og studenter i sykehjem.
Eit inspirasjonshefte for drift av dagsenter for eldre: «Der alle mestrer noe». Heftet er basert på 17 års erfaring.